Met optimisme ergernis te lijf

We hebben ze allemaal onze dagelijkse ergernissen. File rijden naar je werk. Dat project dat maar niet vooruit lijkt te komen. Je tiener die liever achter de PlayStation zit dan zijn huiswerk maakt. Hondenpoep op de stoep 😊 Hoeveel tijd sta jij stil bij deze omstandigheden of ben je druk om ze te beïnvloeden?

Geluksformule

De positief psychologen Lyubmirksy, Sheldon en Schkade ontwikkelden de geluksformule. Deze formule beschrijft welke factoren bepalen hoe gelukkig mensen zich voelen. Dit soort omstandigheden bepalen slechts voor 10% onze mate van geluk, maar naar verhouding besteden we er onevenredig veel tijd aan. Dit zorgt voor een energielek en laat je ’s avonds uitgeput op de bank neerploffen. 50% van geluk wordt bepaald door aangeboren factoren. Intentionele activiteit bepaalt 40% van geluk. Dat zijn activiteiten die we doelgericht ondernemen om meer geluk te ervaren zoals een actief sociaal leven onderhouden, regelmatig bewegen, actief hulp aanbieden aan anderen en bewust kiezen voor een positief perspectief.

Optimisme training

Bewust een positief perspectief innemen, vraagt wel om oefening van je brein om daadwerkelijk in die stand te komen. Van nature focust ons brein liever op negatieve situaties en problemen. Maar oefening baart kunst. De optimisme oefening van psycholoog, Martin Seligman is een fijn laagdrempelige manier om dagelijks even bewust stil te staan bij een positief perspectief. In grote lijnen volg je de volgende stappen:

1) Dankbaarheid: Toon dankbaarheid aan iemand die jij nog niet goed bedankt had. Maak er een wekelijkse vaste gewoonte van iemand te bedanken.

2) Schrijf een week lang elke dag iets op over je sterke kanten.

3) Schrijf week lang elke dag over momenten in je verleden waarop jij op je best was.

4) Noteer een week lang dagelijks drie goede dingen die op die dag zijn gebeurd.

5) Stel een doel. Hou zou je dat doel bereiken als je een optimist zou zijn? Hoe zou je je doel bereiken als je pessimist zou zijn? Probeer beide perspectieven uit. Waaraan heb je het meest?

Optimisme stimuleren bij individuen, in onze organisaties en in de wereld. Daar ga ik voor. Succes met oefenen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *